Uyghur Oqughuchilar Munbiri
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yawrupada oquwatqan, we yawrupagha kilip oqushqa qiziqidighan uyghurlar üchün pikir almashturush supisi
 
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Bu peqet bir ilmi pikir almashturush supisi. eger bu yerdiki yazmilarda bashqilarning eser hoqoqigha, kishilik hoquqigha, jungxua xeliq jumhuryiti we yazghuchi özi yashawatqan dölettiki qanun-siyasetlerge xilapliq qilinidighan ehwal körülse, munbirimiz jawabkarliqni üstige almaydu, yazma yazghuchi özi ige boloshi kirek!


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 Nimis tili Grammatikisi (9)

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AptorMeséj
korshat
8.tomuz
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Yézilmilar Sani : 325
töhpe : 615
tizimlatqan waqti : 2009-05-31
yishi : 35
Orni : Deutschland

YollashMawzu: Nimis tili Grammatikisi (9)   22.09.09 8:53

Tüzguchi: Hebibulla Ablimit

3.Das Verb
(Péil)

Adem we nersilerning ish-herkitini hem halitini bilduridighan söz turkumi Péil dep atilidu.

kommen (kelmek)
schlafen (uxlimaq)
helfen (yardem etmek)
regnen (yamghur yaghmaq)
bleiben (qalmaq)
schreiben (yazmaq)
gehen (mangmaq,ketmek)
erfrieren (muzlimaq)


3.1.Die Gruppe der Verben
(Péil gruppiliri)

Péillar mene we gramatikéliq xususiyitige asasen ishlitilish jehettin herxil gruppilargha bölinidu.


3.1.1. Bedeutungsgruppen
(Mene gruppiliri)

Péillar menisige asasen üch gruppigha bölinidu.

1.Handlungsverben (herket,paaliyetni ipadileydighan Péillar)
2.Vorgangsverben (weqe,özgirishlerni ipadileydighan Péillar)
3.Zustandsverben (weziyetni ipadileydighan Péillar)

Handlungsverben :


spielen (oynimaq)
gehen (ketmek)
lachen (külmek)
kommen (kelmek)
laufen (yugrimek)

Vorgangsverben :

fallen (yiqilip chüshmek)
erfrieren (muzlimaq)
fiebern (qizzimaq)
verblühen (solashmaq)

Zustandsverben :

stehen (turmaq)
liegen (yatmaq)
wohnen (bir yerde olturaqlashmaq)
bleiben (qalmaq)

3.1.2. Vollverben, Hillsverben
(Toluq Péil, Yardemchi Péil)

German Tilida Péillar grammatikiliq xususiyitige asasen Toluq Péil we Yardemchi Péil dep ikki turge bölinidu.

1.Vollverben
(Toluq Péil)

German Tilidiki Toluq Péil Uyghur Tilidiki Musteqqil Péilgha oxshap kétidu, yeni öz aldigha jümle böliki bolup kéleleydu.
Nahayitimu az sandiki Yardemchi Péillardin bashqa hemmisi Toluq Péillargha kiridu.

Misal:

Mijit bekommt einen Brief.
(Mijit bir het tapschurwéliwatidu)

Wir gehen heute ins Kino.
(Bugün Kinogha barimiz)

Die Kinder spielen im Garten.
(Ballar baghchida oynawatidu)

Rinat fehrt heute nach England.
(Rinat bugün engeliyege mangidu)

2.Hilfsverben
(Yardemchi Péil)

Öz aldigha jümle böliki bolup kélelmeydighan, bashqa sözler bilen birikip qoshumche mene bilduridighan Péil ,Yardemchi Péil dep atilidu.

German Tilida Yardemchi Péilgha kéridighan asasliq üch Péil bar.
haben, sein, werden.

Bu üch Péildin bashqa yene alte Modal Péilli bar :
können, dürfen, müssen, sollen, wollen, mögen.

haben ( ige bolmaq) Péilning hazirqi Zaman we ötken Zamanda turlinishi :




ShexislerBirlik ) : Präsenshazirqi.Z) Präteritumötken.Z) Perfektötken.Z)
(1-shexis) ich habe hatte habe....gehabt
(2-shexis) du hast hattest hast.....gehabt
(3-shexis) er hat hatte hat .......gehabt
(3-shexis) sie hat hatte hat........gehabt
(3-shexis) es hat hatte hat........gehabt

Köpluk:

(1-shexis)wir haben hatten haben......gehabt
(2-shexis) ihr habt hattet habt..........gehabt
(3-shexis) sie haben hatten haben.......gehabt

Hörmet bilen atash:

(2-shexis) Sie haben hatten haben.......gehabt

sein(bolsa,mewjut) yardemchi Péilning hazirqi we ötken Zamanda turlinishi:

ShexislerBirlik) Präsenshazirqi.Z) Präteritumötken.Z) Perfektötken.Z)
(1-shexis) ich bin war bin....gewesen
(2-shexis) du bist warst bist....gewesen
(3-shexis) er ist war ist......gewesen
(3-shexis) sie ist war ist.....gewesen
(3-shexis) es ist war ist.....gewesen
Köpluk:
(1-shexis) wir sind waren sind....gewesen
(2-shexis) ihr seid wart seid....gewesen
(3-shexis) sie sind waren sind....gewesen

(2-shexis) Sie sind waren sind....gewesen

werden (bolmaq) yardemchi Péilning hazirqi we ötken Zamanda turlinishi:

ShexislerBirlik) Präsenshazirqi.Z) Präteritum:(ötken.Z) Perfekt:(ötken.Z)
(1-shexis) ich werde wurde bin...geworden
(2-shexis) du wirst wurdest bist..geworden
(3-shexis) er wird wurde ist.....geworden
(3-shexis) sie wird wurde ist.....geworden
(3-shexis) es wird wurde ist.....geworden

Köpluk:
(1-shexis) wir werden wurden sind....geworden
(2-shexis) ihr werdet wurdet seid....geworden
(3-shexis) sie werden wurden sind....geworden

(2-shexis) Sie werden wurden sind...geworden

3.Modal verben
(Modal Péil)

Modal Péillarni Uyghurchigha udul terjime qilish mumkin emes, bu Péillar choqum bir Musteqqil Péil bilen birlikte qollinilindu we bu Péillar jümlidiki ipadilimekchi bilghan mexsetke asasen Uyghurchigha terjime qilinidu.

können (bir nersini qilishqa iqtidarliq bolmaq)

dürfen (bir nersini qilishqa ruxsetke ige bolmaq)

müssen (bir nersini qilishqa mejbur bolmaq)

sollen (bir nersini qilishqa mejbur bolmaq,kéreklik bolmaq)

wollen (bir nersini qilish arzusida bolmaq)

mögen (bir nersini xalimaq, qilish arzusida bolmaq)

Bu alte Modal Péildin bashqa yene Musteqqil Péil gruppisigha tewe bolghan, shuning bilen birge Modal Péilliq xususiyetke ige Péillar bar. eng köp ishlitilidighanliri:

lassen (qaldurmaq)
sehen (körmek)
hören (anglimaq)
helfen (yardem qilmaq)
lernen (ügenmek)
gehen (ketmek)

Modal Péil jümlide aldida kelgende shexis kélishke asasen turlinip, axirida kelgende Péil bolsa tup Péil (turlenmigen) shekilde kilidu.

Misal:

Mein Bruder kann gut singen.
(Mining ukam yaxshi naxsha italaydu)

Ich muß dieses Buch lesen.
(Men choqum bu Kitapni oqoshum kérek)

Wir dürfen dieses Zimmer nich betreten.
(Bu öyge kirelmeymiz)

Ich sehe den Vater Kommen.
(dadamning kéliwatqinni köruwatimen)

Wir hören Klaus singen.
(Klausning naxshisini anglawatimiz)

Er hilft dem kranken Mann gehen.
(U aghriq er kishining méngishigha yardem qiliwatidu)

yuqardiki Misallardiki singen, lesen, betreten, kommen, singen, gehen digen Péillar jümlining axirida esli halitide keldi.


3.2.Die Bildung der Verbformen
(Péil ulgilirining qurulmisi)


German Tilidimu jümlini hasil qilghuchi Péil bashqa Tillargha oxshash herxil kategoriler nuqtisidin tehlil qilinidu.

_________________
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Normal insanlar Netijini tartishar,
Kichik insanlar Kishilerni tartishar.
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